Henkilökohtainen huone

EduHillin käyttöohje videona (7 min): EduHILLn käyttö

Osoitteesta http://hill.samk.fi löytyy linkit opettajien/henkilökunnan Hill alueille sekä opiskelijoiden välisiin tapaamisiin tarkoitettuun EduHill:iin. 

Opiskelijat kirjautuvat EduHill.webex.com alueelle oikeasta yläkulmasta Sign in omalla sähköpostiosoitteella ja samk-salasanalla.

Opettajien/henkilökunnan Hill alueet löytyvät hill.webex.com. Jos sinulla on Hill tunnus, kirjaudu sisään Office365 kautta.

Mikäli sinulla ei vielä ole tunnusta, aloita pyytämällä tunnusta (Request host account). Vaihda Classic View näkymään. Valitse Meeting - Request host account.

Huoneesi suora osoite on hill.webex.com/meet/etunimi.sukunim (henk.kunta) ja eduhill.webex.com/meet/etunimi.sukunimi (opiskelijat)

Kun olet kirjautunut voit käynnistää Hill-huoneesi valitsemalla Start Meeting. Kohdasta More way to join näet Meeting number - numeron millä pääsee helposti mobiilisti huoneeseesi.

Voit käynnistää huoneesi joko työpöytäsovelluksessa (Use desktop app) tai suoraan selaimessa (Use web app). HUOM! Työpöytäsovelluksen käyttö on suositeltavaa ja helppoa!

:

Seuraa näytön ohjeita lataa lisäosa ja asenna. Jos valitset Use web app eli avautuu suoraan selaimessa, niin huomaa sallia kameran ja mikrofonin käyttö. Valitse Using computer for audio.

Nyt tapaamisesi on valmiina alkamaan.

Oikeaan yläreunaan ilmestyy Participants-valikko, josta löytyvät kaikkien paikalla olevien kirjautumisessa antamat nimet.  Nimesi oikealla puolella on mikrofonikuvake, joista saat kytkettyä mikrofonin päälle ja pois. Kun olet hostina, saat hiljennettyä myös osallistujien mikrofonit.

 

Äänilähteitä voi testata ja vaihtaa yläpalkin valikosta Audio -> Audio and Video Connection…:

Audio connection kohdasta näet, mistä ääni kuuluu ja mikä mikrofoni on valittuna sekä äänen voimakkuuksia järjestelmän puolelta. Change settings-kohdasta voit vaihtaa mikrofonia ja kaiuttimia:

Test -painikkeesta voit soittaa testiäänen varmistaaksesi, että ääni kuuluu oikeasta paikasta. Kohdasta Microphone voit valita, että mitä mikrofonia haluat käyttää. Kun olet saanut asetukset kuntoon, voit sulkea ikkunan painamalla OK:

HUOMAA!!!  Kun Audio Connection -ikkuna on auki, äänet eivät koskaan kuulu muille osallistujille. Sulje siis tämä ikkuna aina testauksen jälkeen. Testaa aina äänien kuuluminen ja mikrofonin toiminta!

 

 

Alareunan painikkeet

Vasemmalta oikealle:

  • Avaa ja mykistä mikrofonisi (Huom! Istunnon pitäjällä on mahdollisuus avata ja sulkea myös osallistujien mikrofonit Participant -valikon kautta).
  • Avaa ja sulje videokamera.
  • Jaa sisältöä omalta koneelta kaikkien näkyville. Suosittelemme että valitset aina koko näytön jaettavaksi, ei yksittäisiä sovelluksia.
  • Nauhoita sessio. Voit myös tauottaa ja keskeyttää nauhoituksen täältä.
  • Sulje ja avaa näytön oikean reunan osallistujavalikko.
  • Avaa ja sulje Chat-ikkuna näytön oikeaan reunaan.
  • Kolmen pisteen alta löytyy lisää asetuksia, josta voit mm. lukita session, kutsua lisää väkeä paikalle, kopioida tapaamisen osoitteen leikepöydälle tai muuttaa ääniasetuksia.  Invite & Remind -painikkeesta saat lähetettyä osallistujille kutsulinkin Hill-huoneeseen. Tätä kannattaa käyttää vain muistuttamiseen, ei kutsuihin.
  • Poistu sessiosta (HUOM! Kun istunnon pitäjä poistuu sessiosta (End meeting), sessio lakkaa ja käyttäjät tippuvat pois).

 

Esitysoikeuden jakaminen muille osallistujille

Jos osallistuja haluaa jakaa omaa ruutuaan, niin sinun pitää antaa hänelle esittäjän oikeudet.

Tämä onnistuu joko siirtämällä pallo (pieni Webex Meetingin logo, joka on osallistujan kuvan alaoikeassa reunassa) osallistujalistasta hänen nimensä päälle tai klikkaamalla osallistujan nimeä oikealla hiiren näppäimellä ja valitsemalla Change Role To -> Presenter.

 

Näytön jakaminen

Jakamalla näytön osallistujat voivat esimerkiksi pitää esitelmiä koneeltaan. Voit jakaa oman näyttösi valitsemalla joko valikkoriviltä Share -> Share content tai alareunan painikkeista kolmannesta vasemmalta Share -> Screen 1. Suositeltavaa on näyttöä jakaessa valita aina koko näyttö jaettavaksi.

Suositeltava vaihtoehto näytön jakamiseen Screen 1

Ikkunassa tarjotaan työpöydän jakamisen lisäksi jokaisen eri sovelluksen jakamista, mutta Screen 1 on tässä paras valinta aina.

 

HUOMIOITAVAA - Ääniasetukset

Esityksen aikana istunnon pitäjän kannattaa pitää osallistujien mikrofonit suljettuina, jotta kohina ja ylimääräiset äänet eivät heikennä puhujan äänen laatua ja johda huonoon tallenteeseen.

Mikrofonit istunnon pitäjä eli host voi sulkea istunnossa olevien mikrofonit valikkorivin kohdasta Participant -> Mute all, jolloin kaikki istunnossa olevat mykistyvät eivätkä he itse voi mykistystä poistaa. Istunnon pitäjä voi poistaa mykistyksen kaikilta kohdasta Unmute all tai yksitellen painella osallistujalistasta punaisia mikrofonin kuvia.